Den nya regeringen slåss mot väderkvarnar

Den nya regeringen slåss mot väderkvarnar

Regeringsskiftet har gått få obemärkt förbi. Ut gick en internationellt erkänt duktig och rutinerad regering. In kom en historiskt oerfaren regering, med ett historiskt lågt väljarstöd. En dryg månad har gått. En händelserik månad.

Till att börja har statsråden varit i blåsväder. Ironin här är stor, så håll i hatten. Sveriges nya miljöminister, Åsa Romson, har fått kritik för sin båt som hon driver med diesel hon inte skattat för. Dessutom har båten målats med miljöfarlig, förbjuden färg. Högskoleministern saknar högskoleexamen. Finansministern säger att Sveriges ekonomi är katastrof, trots att de bedömare som finns är enhälligt överens om att den är i Europa-topp. Listan över liknande saker kan bli längre, men det finns ingen anledning att skriva ut den. Det är kul att fnissa åt ironin i de ovan skrivna exemplen men den stora kärnan i regeringsstormen finns någon helt annanstans.

Boken Don Quijote, skriven i början av 1600-talet av Cervantes, är en riktig klassiker. Huvudpersonen Don Quijote drömmer om att bli riddare. I sin iver börjar han tro att väderkvarnarna han passerar är jättar, och försöker slåss mot dem. Det är svårt att undgå att tänka på den historien när man tittar på det ideologiska kriget som nu förs. Aggressivast på krigsstigen är det nya röd-grön-rosa styret i Stockholm. De vill till att börja med lägga ned Bromma Flygplats. Trots att det skulle innebära att tiotusentals människor blir arbetslösa. Trots att Arlanda desperat försöker förklara att de saknar kapacitet för att ta över Brommas flyg. Det hela är en ideologisk “miljöåtgärd”. Inte för att det skulle göra någon skillnad för miljön, mer än att Stockholmarna får åka en lång bilsträcka och köa ut till Arlanda för sina inrikesflyg. Nej, det handlar om ett ideologiskt krig mot flyget som de valt att utse till en större miljösyndabock än det egentligen är. “Vi kan inte minska flygtrafiken, men vi kan i alla fall låtsas”.

Nästa väderkvarn är förbifarten runt Stockholm som börjat byggas. Den började byggas  för att kunna leda passerande trafik runt, istället för igenom Stockholms trånga gator som nuvarande situation innebär. Förbifarten har, trots att den redan börjat byggas, lagts på is av det nya styret. Det kostar absurda 4 miljoner om dagen. Den officiella anledningen är att villkoren ska omförhandlas – till bättre pris. Problemet är att även om de lyckas, kommer det i slutändan ha kostat enorma summor pengar i.o.m den stora kostnaden att ha stoppat projektet. Nej, inofficiellt är detta en ideologisk markering mot bilismen. “Visst innebär köer i innerstan mer utsläpp än en motorväg runt, men nu ser det i alla fall ut som vi försöker”.

Skatten i Stockholms kommun höjs också, för att stärka vår gemensamma välfärd sägs det. Tyvärr går pengarna istället till att betala kriget mot väderkvarnarna. Pengarna som den högre skatten innebär räcker inte ens för att täcka hälften av de 4 miljonerna om dagen som stoppet av förbifarten kostar. Pengar som skulle kunna gå till våra skolor, går till att betala ett krig mot väderkvarnar.

 

Albin Kjellberg, Ek16