”Allt handlar om den rätta promillen”

skiprep_WP_ready-1200x600

Skidresan är något oförglömligt, något odödligt. Man blir helt plötsligt fri från alla måsten och under en vecka är målet endast eget nöje. Men hur kan man må så bra som möjligt, och maximera veckan? Vi på Rydberg tribune valde att fråga ansvarige för skidresan (Hampus Enhager) om några tips inför veckan. Här nedan är en summering.

- Allt handlar om den rätta promillen. För hög är ödesdigert för ens egna fysiska välmående, men för låg är fruktansvärd för dina medresenärer och ditt egna psykiska mående; då du behöver bevittna din fruktansvärda dans i nyktert tillstånd. Nu verkar det kanske som detta endast gäller afterskin eller för nattklubbarna, men det är minst lika relevant i skidbacken. Låt oss förtydliga detta med en av våra vänner i syd. Att se en dansk åka skidor är varken roligt eller imponerande, om dansken dock fått i sig ett par tuborg blir det betydligt mycket roligare att se han åkandes ner för backen. Men där får det vara nog, du vill inte att Mads spyr över dig i liften upp.

  1. Se skidsystemet första dagarna, man vill inte va dem som har plöjt samma backe i en vecka och missat alpskidåkningen som är i världsklass. Dessa dagar lägger sedan grunden för resten av skidresan – man vet vilken del av skidsystemet man gillar, man har hittat x-antal bra lunchrestauranger som man vill gå till och förhoppningsvis hittat något bra ställe att åka riktigt trevlig off-pist samt bygga en bra BC-kick i.
  2. Var inte Ullared-människorna på båten. Alkohol finns faktiskt inte endast på färjor även om man som minderårig kan tro det. Det man handlar på båten måste strängt följa sambanden APK (Alkohol per krona) och APM (Alkohol per meter), vilka måste infinnas i god korrelation med varandra för ett köp ska få genomföras. Öl är något vackert men på 2000 meters höjd, släpandes uppför en backe, i en snöstorm är det endast de tungt alkoholiserade som ser det vackra i de förfrusna fingrarna runt om ölburkarna.
  3. Ta’t lugnt; du behöver inte göra allt i alpbyn. Jag har själv de två tidigare resorna försökt göra allt man kan göra i byn, vilket har resulterat i 4-veckors förkylning från slutet av veckan till nationella proven. Att sova en extra timme någon morgon, eller inte gå ut en kväll kan ge stor skillnad.
  4. Ha alltid nöd-pluntan nära till hands. Med en härlig hojt kan man bota det mesta, allt från en sprucken knäskål, en oväntad (men ändå jävligt väntad) bakfylle-huvudvärk, till ett skrikigt barn i liftkön (kontroversiellt kanske, men mycket effektivt). Själv föreslår jag en liten nätt sak som inte främjar alkoholism, utan något som endast gör ovanstående situationer lite dimmigare.
  1. Extra tips: Lufta kläderna sista dagen. Jag kan lova er att aromerna från “Blue girl” och “La Folie Douce” inte blir bättre efter 30 timmar nedpackade i en väska. Detta kan även medföra att ett och annat måste förklaras för mamma och pappa.
  2. Gör ett mor- och far vänligt album med bilder i mobilen. Fotovisning är något som 60- och 70-talisterna älskar, och en förälder som går lös på ett ytterst ofiltrerat sätt bland ens vecka 9 bilder är en stämningsdödare vid middagsbordet.

Dock handlar inte allt om berusning. Enligt dina föräldrar är sportlovsresan mest troligen en klassutflykt till alperna för att förstå friluftsliv och vikten av god skidåkning. Så låt oss även försöka göra mor och far nöjda, så ut och åk lite skidor, det är faktiskt bättre än man tror.

Tidigare citat från v.9

“Lika drömsk och kristallklar en vodka fylla är, lika hårt slår den livslusten ur en morgonen efter.”

 Douglas Kressner